Bonnier News har vid flera tillfällen sedan invasionen av Ukraina skänkt pengar för att stötta oberoende journalistik i landet. Nu går mediehuset också ut i en stor kampanj för att samla in pengar till Ukrainan Media Fund. Nästan 50 av Bonnier News dagstidningar publicerar idag och imorgon en annons där man berättar om ytterligare donationer – och uppmanar läsarna att också bidra.
– Vi vill använda vår stora räckvidd till att skapa engagemang för fria medier i Ukraina. Vi hoppas att uppmärksamheten i alla Bonnier News dagstidningar ska öka förståelsen för varför det är viktigt med journalister på plats i kriget – men också att annonserna ska generera mer pengar till insamlingen för Ukrainian Media Fund. Bonnier News och Bonnier har också gett ännu en större gåva, säger Anders Eriksson, vd på Bonnier News och vice ordförande i TU.
Dessutom pågår olika lokala initiativ inom Bonnier News.
– Nerikes Allehanda, för att bara ta ett exempel, har haft en lokal insamlingsgala till förmån för flyktingar från kriget och i annonserna i dag berättar vi också om hur publiken kan skänka till Röda korset, Unicef, UNHCR eller Rädda barnen. Det är förstås också välkomna bidrag.
Insamlingen sker i samarbete med TU, som tillsammans med Bonnier News, polska Gazeta Wyborcza, Danske Medier, Medialiito och norska MBL, står bakom fonden.
– Vi samarbetar via Tidningsutgivarna, som också donerar till Ukrainian Media Fund, och direkt med andra mediebolag och organisationer i branschen för att ge mer stöd till tidningar i Ukraina. Det är många som vill ställa upp, inte minst när vi skickar transporter med utrustning till ukrainska redaktioner.